Lidt historie om Hou Skoles bygninger

Der har været skole i Hou siden ca. 1870, hvor der var en privat skole. Her kostede det 1 krone om måneden at have sit barn gående. Der hersker lidt usikkerhed om, hvornår skolen blev kommunal, men det ældste protokollat i skolekommissions-protokollerne går tilbage til 1. maj 1896 for skolen som kommunal institution.

Kort efter århundredeskiftet fik Hou en ny skole. Den var i de bygninger, hvor Hou Børnehave holder til i dag. Her var skolen frem til 1971 – ind imellem under trange kår (i 1960-erne var der ca. 180 elever). I 1971 blev den nye skole taget i brug. Skolen er siden blevet renoveret og udbygget et par gange.
I 1988 blev der etableret skolefritidsordning for de yngste elever på Hou Skole. Fritidsordningen startede med ca. 20 børn.

Den 1. maj 1996 kunne Hou skole fejre 100 års jubilæum. Der blev i den anledning udgivet et jubilæums-skrift, som levende beskriver skolens historie.

I 2001/2002 blev skolen ombygget. Glasgangen blev tre gange så bred og der blev etableret et skoletorv som skolens hjerte. Her blev skolebiblioteket placeret. Der blev plads til en aula til fælles samling og morgensang. Der blev indrettet et helt nyt skolekøkken og der kom to tårne på skolen. I 2014 er der etableret personalearbejdspladser i tårnene

I sommeren 2003 blev gymnastiksalen renoveret.